
Garść radości, szczypta złości (wiek 5-8 lat)
Motto:
"Uczucia to balsam dla duszy" czyli o rozpoznawaniu i nazywaniu emocji w celu usprawnienia komunikacji w grupie, poprawieniu zachowania dzieci.
Cel zajęć:
- odczytywanie, nazywanie, wyrażanie emocji
- znaczenie uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych
- powody, dla których jedni dokuczają innym
- praktyczne, nieagresywne sposoby rozładowywania emocji
- pomoc dzieciom poszkodowanym
- lepsze zżycie się klasy
Formy i metody zajęć:
Są to cztery spotkania z dziećmi superwizowane przez wychowawców klas.Na zajęciach pracujemy metodami interaktywnymi w małych grupach. Dzieci uczestnicząc w konkursach, grach sytuacyjnych, grach planszowych, dramie, zabawach tematycznych, burzy mózgów. Rozpoznawanie, nazywanie uczuć pozwoli lepiej się porozumiewać się w klasie, zrozumieć siebie i innych. Wychowawcy otrzymują różnorodne pomoce potrzebne do utrzymania dyscypliny w grupie, zdobywają nową wiedzę o dzieciach, poznają sposoby motywowania uczniów do zmiany zachowania.

O dotyku dobrym, złym i potajemnym (wiek 5–8 lat)
Motto:
Małe dzieci są najbardziej narażone na niebezpieczeństwo wykorzystania ze strony znajomych i nieznajomych, gdyż są ufne w stosunku do dorosłych.
Cel zajęć:
- Zwiększenie bezpieczeństwa dzieci najmłodszych
- Pomoc w sytuacji zagrożenia
- Znalezienie sposobów unikania niebezpieczeństwa ze strony dorosłych
- Poznanie nazw instytucji i telefonów dających wsparcie dzieciom, rodzicom
- Poprawa komunikacji w domu, w klasie miedzy dziećmi, dorosłymi i dziećmi
Formy i metody zajęć:
Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi z zastosowaniem technik projekcyjnych, angażującymi przedszkolaków do współpracy w małych zespołach. W czasie warsztatów dzieci pracują z rekwizytami (obrazki, zdjęcia, pacynki, kamyki), biorą udział w ćwiczeniach z elementami dramy (ćwiczenia pantomimiczne, wprawki dramatyczne, przedstawienie improwizowane) oraz wypowiadają się nt. własnych doświadczeń (rundka, gra planszowa).
Są to dwa spotkania z dziećmi w blokach tematycznych dotyczących przeciwdziałania przemocy dorosłych i dzieci wobec siebie:
- "Porozmawiaj ze mną mamo, tato" o przemocy w stosunku do dzieci. Na zajęciach rozmawiamy z dziećmi o karach stosowanych w przypadku złego zachowania. Uczymy dzieci, co mogą zrobić, jeżeli dorośli się denerwują; Jakie mają swoje sposoby aby poprawić im humor?; Co powinni robić dorośli, kiedy dziecko jest niegrzeczne?
- "Czego dzieci nie lubią czyli o dotyku potajemnym?" o tym jak rozpoznać tych dorosłych, którzy starają się zdobyć sympatię i zaufanie dzieci, pragnąc je wykorzystać, dorosłych którym zależy na utrzymaniu w tajemnicy przed rodzicami złych sekretów, aby używać dzieci dla własnej przyjemności

Pomagam a nie okładam (wiek 5–8 lat)
Motto:
Zamiast szturchać, krzyczeć, bić można przecież w zgodzie żyć
Cel zajęć:
- rozpoznawanie czynników, które wywołują złość i gniew
- praktyczna nauka sposobów ich wyrażania
- nauka akceptowanych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami
- poznawanie sposobów redukcji napięcia
- sposoby reagowania w sytuacji bycia świadkiem zachowań przemocowych.
Formy i metody zajęć:
- interesująca rozmowa o problemach
- praca w małych grupach zadaniowych
- wizualizacja i relaksacja
- udział w grach i zabawach grupowych
- głaski i pochwały
- pląsy, zabawy ze śpiewem

STOP nietolerancji (wiek 5–8 lat)
Motto:
"Niechże każdy sobie myśli,
mówi, żyje po swojemu,
pod warunkiem, że nie robi
tym krzywdy drugiemu."
Cel zajęć:
Dzięki zajęciom uczestnicy dowiedzą się czym różnimy się między sobą, zauważą, że każdy człowiek jest wyjątkowy i niepowtarzalny, nauczą się, że warto jest poznawać innych ludzi i przeciwstawiać się nietolerancji. Realizacja celów pozwoli na poprawę komunikacji między dziećmi w przedszkolu i szkole, nauczy zachowań prospołecznych czyli przynoszących korzyść innej osobie lub grupie.
Formy i metody zajęć:
Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi z zastosowaniem technik projekcyjnych, angażującymi przedszkolaków do współpracy w małych zespołach.
- Na pierwszym spotkaniu:
Dzieci poznają różnice między ludźmi, wzbudzamy zainteresowanie i sympatię wobec innych. - Na drugim spotkaniu:
dzieci poznają pojęcie niepełnosprawności, przekonają się, że warto jest poznawać ludzi innych narodowości i kultur oraz dowiedzą się, że należy przeciwstawiać się nietolerancji, a ludzi otaczać szacunkiem i pomocą.
Poprawa w porozumiewaniu się między dziećmi w przedszkolu i szkole. Nauka zachowań prospołecznych czyli przynoszących korzyść innej osobie lub grupie.

SAVOIR VIVRE czyli nauka kulturalnego zachowania (5–8 lat)
Motto:
Jak uszczęśliwić innych i samemu być szczęśliwym?
Cel zajęć:
- poznanie wybranych zasad dobrego zachowania wobec innych,
- wdrażanie do stosowania słów grzecznościowych,
- wdrażanie do przestrzegania higieny przed i po posiłku,
- wdrażanie do okazywania szacunku wobec osób starszych
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci m.in. porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
- wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
Formy i metody zajęć:
indywidualna, w parach, grupowa stymulacja, grupy zadaniowe, burza mózgów, dyskusja, rozmowa kierowana, film edukacyjny, ankiety, praca z dokumentem, praca samodzielna.
Spotkania mają charakter warsztatowy, ilustrowane są przykładami z życia codziennego. Program realizowany jest przy pomocy ćwiczeń praktycznych, zabaw, quizów, opowieści, zadań indywidualnych i grupowych, które ułatwią zapamiętywanie kluczowych zagadnień.
Opis:
Często dzieci mają trudność w poprawnym zachowaniu się przy stole, wobec obcych jak i swoich bliskich. Duży kłopot sprawiają naszym podopiecznym codzienne czynności takie jak mówienie przepraszam, dzień dobry, do widzenia. Dzieci w wieku przedszkolnym jak i wieku szkolnym powinny mieć dostarczaną wiedzę, często powtarzaną i utrwalaną.

NIE, bo NIE chcę! (wiek 5-6 lat)
Motto:
Asertywność to cecha, która pozwala być sobą.
Cel zajęć:
- poznanie swoich wartości
- zwiększenie pewności siebie, odkrywanie swojej siły i mocy w relacjach z innymi ludźmi
- kształtowanie umiejętności asertywnej odmowy, ćwiczenie zachowań asertywnych
- odróżnianie reakcji agresywnych od uległych oraz asertywnych
- lepsze radzenie sobie w sytuacji doświadczenia presji grupy, nakłaniania do zachowań, których nie chcemy podejmować
- poprawa otwartości do innych, większa skuteczność w kontaktach
- nauka sposobów unikania konfliktów
- poczucie satysfakcji i zadowolenia z siebie oraz szacunek do innych
Formy i metody zajęć:
Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi z zastosowaniem różnych technik, angażujących zarówno do pracy indywidualnej jak i współpracy w małych grupach. Podczas zajęć odwołujemy się do indywidualnych doświadczeń dzieci, co konstruktywnie wpływa na ich zaangażowanie oraz pozwala poradzić sobie z napotkanymi trudnościami w środowisku szkolnym i domowym z rówieśnikami i dorosłymi.

Dzieci swoje prawa mają (5–6 lat)
Motto:
Dziecko ma prawo do poważnego traktowania jego spraw, do sprawiedliwego ich rozważania (J. Korczak)
Cel zajęć:
- kształtowanie świadomości własnych praw,
- zapoznanie z Konwencją o Prawach Dziecka,
- nauka rozpoznawania symptomów łamania praw dziecka,
- wzrost poziomu bezpieczeństwa dzieci,
- kształtowanie postawy asertywności.
Formy i metody zajęć:
Warsztaty prowadzone są w formach grupowych, indywidualnych i zespołowych. Zawierają takie elementy jak burza mózgów, dyskusja, rozmowa kierowana, pogadanka, praca z ilustracjami, scenki dramowe, quizy i układanki.
Opis:
Aby zapobiec łamaniu praw dziecka należy nie tylko edukować dorosłych na temat potrzeb dzieci i konieczności ich zaspakajania, lecz również zaznajamiać dzieci z ich prawami, by wiedziały jak reagować, gdy ich prawa są łamane, potrafiły szukać pomocy oraz by uwrażliwić je na potrzeby i prawa innych dzieci, których same nie mogą łamać.

Od nieśmiałości do pewności (wiek 5–6 lat)
Motto:
Czynnikiem umacniającym poczucie pewności siebie jest akceptowanie siebie jako wartościowej osoby
Cele zajęć:
- kształtowanie umiejętności społecznych,
- zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, otwartości,
- stwarzanie warunków do przyjaznego współdziałania w grupie,
- ukazywanie pozytywnych cech osobowości,
- oswojenie z nieśmiałością oraz poszukiwanie sposobów na jej przezwyciężanie,
- budowanie pozytywnej samooceny i poczucia własnej wartości.
Formy i metody zajęć:
Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi, integrującymi grupę, zawierają zabawy dramowe, dydaktyczne, ruchowe, pogadanki i zadania plastyczne prowadzone w formach indywidualnych, zespołowych i grupowych.
Opis:
Problem nieśmiałości wśród dzieci jest coraz częściej zgłaszanym przez pedagogów problemem, który często zostaje pomijany w pracy wychowawczej. Dzieci nieśmiałe mogą być narażone na częsty stres w wielu sytuacjach w grupie rówieśniczej. Podczas warsztatów dzieci zapoznają się z problemem nieśmiałości, dowiadują się, że wiele osób odczuwa dyskomfort, tremę, stres w różnych sytuacjach, uczestniczą w zabawach i zadaniach podnoszących poczucie własnej wartości, integrujących grupę, uwrażliwiających i kształtujących właściwe postawy wobec nieśmiałości innych.